Art4Critic

Görsel sanatlarımızda ilklerin sanatçısı olarak bilinen Yücel Dönmez’in  “DEEP” adını verdiği sergisi ziyaretçiler  tarafından, ilgi ile izleniyor.

Maslak Orjin iş merkezi galerisinde açılan sergide Donmez’in  son 5 yılda yaptıklarından bir seçki yer alıyor. Orjin iş merkezi ve Eti bisküvileri tarafından sponsor edilen serginin küratörü Beliz İnal, danışman organizatörü ise ünlü şair ve sanat yazarı Gülseli İnal.

Birçok izleyiciler tarafından yılın sergisi olarak nitelendirilen etkinlikte,  sanatçının büyük boy çalışmaları yer alıyor.

Yücel Dönmez dünya görsel sanatlarına getirdiği teknik ve üslubu ile bilinmektedir. Sanatçının İstanbul metro istasyonları ve Anadolu Adalet Sarayında ki çalışmalarının bulunduğu alanlarda her gün 3 milyon insan trafiğinin olduğu biliniyor.

9 Mayıs’da açılan sergi 30 Mayıs’a kadar ziyaret edilebilecek.

Aşağıda Gülseli İnal’ın Yücel Dönmez sergisi üzerine RH+ Sanat dergisi için kaleme aldığı yazıyı alıntı yaptık:

ÇAĞDAŞ BİR ŞAMAN: TUVALLERDEKİ  MİSTİK GÜÇ 

Gülseli İnal

Yücel Dönmez ülkemizde ilk doğa düzenlemesini 1969’da Ağrı dağları Kaçkar Guartad vadisinde doğal devasa taşları yerleştirerek yapar. Aynı yıl Palandöken dağının bembeyaz karları üzerinde   ilk Land art çalışmasını gerçekleştirir.1974’de Uludağ’da ilk kar  Landart çalışmasını büyük bir izleyici kitlesi önünde performe eder. Bu tarih sanatçının miladıdır.Bu tarihten sonra ülkemizde ve Amerika’da sayısız resim sergisi, Landart çalışmalarına imza atan Dönmez, Makro ve Mikro evrenlerin zaman akışındaki seyrini duyumsayarak gözle görülmeyen dünyaların oluşumunu kaydetmekte ve varoluşun gizli matematiğini tuvale taşıyarak yüzeyde hiç şimdiye dek görmediğimiz formlar yaratmaktadır. Bu bir keşif sürecidir ve Yücel Dönmez bu keşfi söyle dile getiriyor  “Tuvalde konturlar çizerek aralarını boyayarak resim sanatı uygulanmış olmuyor. Resim yapan bir sanatçı boyayla serbestçe haşır neşir olmalı, leke ve renklerle satıh üzerindeki dengeyi sağlaması gerekir. Bu eylem sırasında doğuştan gelen artistik yetenekle ve o anda yaşanan duyguların  belli bir felsefeyle buluşması, harmanlanması gerekir. Çalışırken o sihirli anda dış dünyadan kopmam gerekir, bu yüzden de yanımda hiç kimseyi istemem, dış dünya ile bağım kopar. Malzemelerimle farklı bir atmosferde sanki uçarak dolaşır gibiyimdir.O anda üzerinde çalıştığım yüzeyle aramda bir ilişki başlamıştır. Ya sevecendir bu ilişki ya da hırçın, kavgacı. Bu önceden kurguladığım düşünce ve felsefemin işaretidir ve bir de bakarım ki çalışmam bitmiştir. Saatin nasıl geçtiğiyle ilgilenmem, başlamakla bitişin arasındayımdır, hipnotizma sona ermiş ve uyanmışımdır. Yani çalışırken yoğun bir trans içinde yaratırım”.

YÜCEL DÖNMEZ’İN “DEEP” SERGİSİ KÜRATÖRÜ BELİZ İNAL VE SERGİDEN BAZI GÖRÜNTÜLER. 

Sanatçının 1987’de The Art Instıtute of Chicago müzesindeki solo sergisinde dünya görsel sanatlarına yeni bir teknik geliştirdiği haberleri Tv kanalları aracılığıyla Amerika çapında duyurularak “Türk asıllı bir sanatçının ilk kez görsel sanatlarda A’dan Z’ye kendine ait bir tekniğin ve estetik üslubun getirildiği”duyurulmuş ve tescil edilmişti. Günümüzde Yücel Dönmez’in yarattığı tekniğin ilk versiyonları dünyada plastik sanatlar arenasında sayısız sanatçı tarafından kullanılmaktadır. Yücel Dönmez Türk plastik sanatlar ortamında ilk Landart,ilk camaltı sanatçısıdır.Dünya soyut resim tarihinin yüzyıllık geçmişinde, estetikleriyle dünyaya kafa tutan sanatçıların ilk sıralarında yer alır Yücel Dönmez.Soyut resmim stilinin renk kontrasları teorisini de pek yüz vermeyen sanatçı açık –koyu kontrası,boyutlar kontrasını farklı  biçimde kullanır. Deformasyonun da kullanıldığı bu tuvaller yeni girişimlerin yeni denemelerin başarılı ve etkin örneklerini temsil etmektedirler.Perspektifin de deformasyona uğratıldığı Yücel Dönmez estetiği yeni çağın yeni estetik cesur girişimidir.

 

*Artist Career Coaching Gülseli İnal and Yücel Dönmez’s exhibition.

Amerika’da ve ülkemizde sayısız sergi gerçekleştiren Yücel dönmez 2017 mayıs ayında gerçekleştirdiği en son sergisinde kendi özgün estetik dilinin yeni form düzeneklerini, renk planlarının çeşitli versiyonlarını farklı boyutlara uygulayarak yepyeni görsel bir kaynağın kapılarını açıyor bize. Sanat izleyicisi bu sergide renkli planlar ve formatlarda sanatçının uyguladığı tuvallerle buluşacak.1970’li dönemde akıtma tekniğiyle kariyerine başlayan sanatçı bugün; daha da ustalaşmış daha da felsefesini temellendirmiş biri olarak karşılamaktadır bizi. Sanatçının Deepizim olarak adlandırdığı estetik tarzı; yaradılış boyutları,varoluşun katmanları ve yaşamın yapı taşlarını estetize ederek tuvalde ölümsüzleştirmesi hayatın görünmeyen sırlarına dokunmak ve onları keşfetmekle ilgilidir. Sergide bizi karşılayan tuvaller renk matematiğinin birer uç örneği olarak, devinimin, zaman hızının,oluşumun,yaradılış boyutlarının yeni gelen zamanında saptanmış birer cevher oluşu sanatçının doğanın yapıtaşlarına ve ilk örneklere duyduğu saygıyı ispatlar.  O, çağdaş bir şamandır.

*Amerika’da küratörlükden sonra sanatçı koçluk sistemi de önem kazanmaya başladı. sanatçılara yön veren ve kariyerlerinde doğru adım atmalarını sağlayan çalışmalar yapan sanatçı koçları, aynı zamanda birer yazar olarak da faaliyet gösteriyor, sanatçının tanıtrımına katkıda bulunuyorlar. Türkiye’de sayıları bir elin parmaklarını bile bulmayan sanatçı koçlarının başında Gülseli İnalda geliyor.